Schaaktafels

Welkom bij de Speeltuin Agaatvlinder.

Een jaar schaaktafels Agaatvlinder
Naar aanleiding van het eenjarig bestaan en het feit dat er nu wekelijks wordt gespeeld op de schaaktafels heeft Univé Buurtfonds Bauke Sangers geïnterviewd.

Het interview is terug te vinden op de site van Univé:

Feestelijke opening Speeltuin Agaatvlinder
Zaterdagmiddag 10 juni 2023 is de speeltuin Agaatvlinder met de schaaktafels feestelijk geopend door wethouder Pim van de Veerdonk. De opening werd extra feestelijk gevierd t.g.v. meer dan 150 locaties Urban Chess in Nederland in het jaar dat de KNSB 150 jaar bestaat.

De opening stond op de voorpagina van de Vierklank:

Aktie
Momenteel hebben we wat te doen op de Agaatvlinder, kinderen die met of zonder ouders komen schaken op zondag om 11 uur kunnen hun eigen schaaksetje verdienen door 3x te gaan

Speeltuin Agaatvlinder

Deze speeltuin is sinds 2020 gerenoveerd door en met vrijwilligers uit de aanliggende straten van deze speeltuin. Ook het onderhoud en toezicht is door deze vrijwilligers.

Natuurlijk Spelen
Al het groen dat hier staat is voor meer dan 80% inheems en zorgt voor een grotere biodiversiteit en het aantrekken van bijen en vlinders. Voor de allerkleinsten is het hier vooral natuurlijk spelen in het groen. We hebben een doolhof, een wilgentunnel en het duikelrek. Voor de iets wat oudere kinderen zijn hier erg veel pokémon te vangen met Pokemon Go. Je zit hier namelijk in het bereik van 2 gyms.

Urban Chess Bilthoven
Voor jongere en ouderen bieden wij Urban Chess. Elke zondag om 11 uur komen we hier bij elkaar om te gaan schaken behalve als het regent.
Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf af te spreken met iemand. Dit kan op FaceBook via onze pagina: Speeltuin Agaatvlinder Urban Chess. https://www.facebook.com/profile.php?id=100087060853159

Verder hebben we ook een WhatsApp groep opgezet waarin je kan vragen om met iemand te schaken. Als je een berichtje stuurt naar Bauke Sangers op 06-10897034, kunnen we je toevoegen aan de groep.

Op al deze kanalen houden we je op de hoogte van nieuwtjes,workshops en bijeenkomsten. Meld je dus aan!

Waarom Urban Chess?
Het schaken heeft positieve effecten op de concentratie, op het brein en de schoolprestaties van kinderen. Niet alle kinderen krijgen het schaken van huis uit mee, ook wordt schaken nog niet op alle scholen aangeboden, laat staan dat kinderen lid zijn van een schaakclub. De publieke schaaktafels in de openbare ruimte maken het schaken zichtbaarder en toegankelijker voor kinderen. De schaaktafels in de openbare ruimte helpen om eenzaamheid tegen te gaan. Ook dragen de schaaktafels bij aan het fit houden van het brein. De schaaktafels zorgen voor verbinding tussen jong en oud, aan de schaaktafel is een praatje snel gemaakt. Natuurlijk is schaken ook gewoon een spel en spelen is leuk voor jong en oud.

De eerste schakers op 13 november 2022

Leren schaken.
Iedereen kan leren schaken. Hieronder hebben we een aantal filmpjes geplaatst waarop je ziet hoe je leert schaken. Ook zullen we op FaceBook en WhatsApp aangeven wanneer we een workshop aanbieden.

Voor je kind: LEREN SCHAKEN MET MEESTER JUUL

Leren schaken volwassenen in het engels: How to Set Up the Board | Chess

Urban Chess is niet alleen in Bilthoven. Op deze landkaart kun je alle locaties (voor zover bekend uiteraard) terugvinden met openbare schaaktafels in Nederland. Zeer veel dank aan Michiel Zandbelt voor het bijhouden van deze kaart:

Openbare schaaktafels in Nederland / Public chess tables located in the Netherlands

Met dank aan:
De schaaktafels zijn gefinancierd door het Univé Buurtfonds. De grondlegger van Urban Chess in Nederland is Jesus Medina, heeft ons veel geholpen in het opzetten. Link:  Urban Chess
Zonder deze partijen was dit allemaal niet mogelijk geweest.

Veel speelplezier
namens de vrijwilligers van de Speeltuin de Agaatvlinder

Life is more fun if you play games
-Roald Dahl